DINA “SETU PAHING”
Jaman Majapahit ing tlatah Banyumas wis ana pemerintahan
sing dipimpin Adipati Wirasaba I sing nduweni kuwasa antara tahun 1413-1433
yaiku Raden Adipati Wirohudoyo. Pemerintahan Kabupaten iki diterusna turun temurun tekan
jaman Kesultanan Pajang. Nalika masa
pemerintahan Sultan Pajang I Hadiwijaya (1546-1582) iki ing Wirasaba wis tekan
masa pemerintahan Adipati Wirasaba VI yaiku Raden Bagus Suwarganduweni gelar
Raden Adipati Wargahutama I. Raden
Wargahutama duwe anak papat, anak lanang loro lan wadon loro. Anak wadon sing kepisan iki diningkahake karo Raden Jaka Kaiman, yaiku anak Banyaksasro (Adipati Pasirluhur) sing dadi anak angkat Ki Mranggi ing Kejawar (saiki dadi Banyumas).
Wargahutama duwe anak papat, anak lanang loro lan wadon loro. Anak wadon sing kepisan iki diningkahake karo Raden Jaka Kaiman, yaiku anak Banyaksasro (Adipati Pasirluhur) sing dadi anak angkat Ki Mranggi ing Kejawar (saiki dadi Banyumas).
Kacarita nalika wektu iku Sultan Panjang kepengin putri
para Bupati utawa keluarga kanggo didadekake garwa selir, sing dingomongake
dadi abai pelara-lara (rewang kerajaan sing isih prawan). Adipati Wargahutama
ngirim putrine marang Pajang. Putri Adipati Wirasaba tau dinikahake karo anak
lanange Demang Toyareka nanging wis suwe dipegat lan durung tau rukun. Sawise
putrine diwehake marang Sultan, Ki Adipati bali lewat dhaerah pesisir lor, ing
pihak liya Ki Demang Toyareka sawise krungu tigasane anake iku disembahake
marang Kanjeng Sultan, dheweke karo anak lanange nyusul menyang Pajang. Ing
ngarepe Kanjeng Sultan Demang Toyareka wadul marang putri Adipati Wirasaba sing
disembahake marang Kanjeng Sultan iku nalika isih dadi bojone anake.
Krungu wadulane iku Sultan Pajang dadi murka banjur
mrintahake Mantri Anom kanggo ngoyak Adipati Wirasaba sing dianggep ngapusi
dheweke, yen kepethuk arep dipateni.
Sawise utusan Mantri Anom iku lunga Sultan nemoni putri
Adipati Wirasaba sing wis manggon ing Kraton Pajang iki, Sultan takon, “Bener apa ora isih nduweni garwo?”
Putri Wirasaba mangsuli, ”Ora !”
Banjur Sultan takon maneh, “Ing njaba
ana wong ngadu jerene wong iku dheweke nduweni bojo Putri adipati Wirasaba
yaiku kowe sing dipegat paksa langsung digawa rene.”
Putri mangsuli, “Bener, nalika isih
cilik aku wis tau diningkahake karo putra paman Demang Toyareka nanging ora
sida amarga hamba ora seneng lan suwe wis dipegat.”
Kanjeng
Sultan gela dheweke wis kebanjur mrentah gandhek (kongkonane) kanggo mateni Adipati
Wirasaba. Kanjeng Sultan langsung ngirim utusan liyane nyusul gandhek sing
kaping pisan supaya mbatalna prentahe Sultan mau. Ki Adipati Wirasaba wis tekan
Desa (saiki mlebu Kawedanan Ambal, Purworejo). Wektu kuwi dina Setu Pahing
mlebu dhuhur, Ki Adipati ngaso ing salah sijine omah warga ing desa iku, ing
omah Balai malang iku Sang Adipati diparingi panganan lawuh pindhang, dhaging
banyak, banjur jarane ditaleni ing pekarangan omah iku.
Nalika lagi mangan, rombongan mau wis teka ngadeg ing
ngarepe Adipati.
Sang Adipati takon, “Ana prerntah apa para gandhek,
ketone ana berita penting sing kudu disampekna?”
Para utusan mangsuli, “Mangga diterusake dhisik, yen wis
rampung mangan tak wenehi ngerti.”
Ora suwe gandhek keloro katon saka adohan nglambekake tangane,
maksude supaya Adipati Wirasaba ora sida dipateni. Nanging tandha kuwi
ditanggepi keliru, ngertine tandha mau supaya cepet mateni Sang Adipati
sahingga gandhek sing kepisn langsung nancepake kerise meng wetenge Adipati
Wirasaba.
Nalika gandhek sing keloro teka ing panggonan iku,
dheweke dadi gela lan ngomong, “Wis tak wenehi tandha supaya dibatalake, lha
ngapa dilakoni?”
Gandhek kepisan gela, “
Dakkira kowe mewenehi tandha supaya ora usah ngenteni kowe, amarga iku banjur
daklaksanakake tugas Kanjeng Sultan. Adipati Wirasaba sing sing wis arep
mati ngomong, “Para gandhek, ora usah nyalah-nyalahna. Kabeh iku wis takdire
gusti alloh. Aku ikhlas ntrima, ngomongna marang kanjeng sultan pas gandek
keloro teka aku wis dipateni wis saiki balik marang Pajang.”
Marang para sentana sing
nyertai, Adipati weling, ”Para anak putuku, keturunanku kabeh, yen padha
lunga-lunga aja pas dina Setu Pahing, aja mangan dhaging banyak , aja manggon
ing omah sing ana balai malang lan aja numpak jaran dhawuk”.
Ora let suwe Sang Adipati
mati. Nalika kedadean iku, tali jaran dhawuk titian Adipati copot. Amarga jaran
iku wis biasa nglewati dalan-dalan iku, dheweke banjur bali ing kandhange ing
Wirasaba. Nalika tekan Kadipaten, para keluarga kaget weruh jaran Sang Adipati
bali dhewe. Keluarga ngertine Sang Adipati mlaku ing burine, nanging wis
dienteni ora metu-metu dadine padha bingung lan kuwatir. Ana sing arep nyusul
menyang ing Pajang, nglewati dalan sing kerep diliwati Kanjeng Sultan, ora
sengaja pethukan karo abdi dalem sing mlayune dhisik nalika kedadean iku.
Dicritakake kabeh kadadean, sawise diadusi mayite Adipati digawa bali ing
Wirasaba. Mayite Sang Adipati dikubur ing pasarehan Pekiringan.
Iku asal-usaling kapercayan
pantangan dina Setu Pahing padha lunga, kanggo warga Banyumas khususe sing isih
nduweni trah Adipati Wirasaba. Ana sing
nambahi maneh ninggale Raden Yudanegara I, Bupati Banyumas V lan Raden
Yudanegara II. Bupati Banyumas VII sing ninggal ing dina Setu Pahing.
Kapercayan iku wis tau dimanfaatake dening
pasukan Pangeran Diponegoro ora langsung nyerang, nanging ngenteni dina Setu
Pahing. Jaman ganti jaman, akeh wong kang ora percaya. Akeh nonoman saiki
sing pandhangane kabeh dina kuwi apik, anane musibah kapan wae iku wis dadi
takdhire Gusti Allah Kang Maha Kuwasa.
( tuntunan kanggo para pamaos, menawa crita iki digathukna karo Tuntunan Agama Islam jelas dadi masalah sing serius amarga bisa bisa marakna dadi musrik, mula ska kuwe crita iki bisaha crita mau mung kanggo dingerteni bae ).
GUNUNG TOMPOMAS
Neng Kabupatn Banjarnegara ana gunung sing diarani Gunung Tampomas, gunung
kuwi papane neng Desa Gentansari, kabupaten Banjarnegara. Miturut crita ana
gunung loro, gunung kuwi salah sijine diarani Gunung Lanang lan gunung sing
sijine diarani Gunung Wadon. Critane biyen Gunung Lanang kuwi seneng karo
Gunung Wadon. Banjur Gunung Wadon njaluk kudangan yakui arupa selendang sing
dawane se-kali Mendinging utawane diarani kali Ciwek. Ora mung selendang mau
kuwi Gunung Wadon uga njaluk emas setompo (wadah sing digawe saka anyaman
pring). Banjur Gunung Lanang kebingungen merga ora bisa menehi apa sing di
jaluk Gunung Wadon mau. Gunung Lanang nesu banget karo Gunung Wadon merga
panjaluke Gunung Wadon ora bisa di wenehi Gunung Lanang. Merga Gunung Lanang
nesu, Gunung Lanang banjur njaili Gunung Wadon. Akhire Gunung Wadon njeblug.
Manut buku Jayabaya njebluge Gunung Wadon mau bisa kanggo mbendung kali
Serayu, kali sing ana ing sedawane kota Banjarnegara. Ora namung jeblugane
Gunung Wadon sing bisa mbendung kali Serayu mau, selendang sing dijaluk marang
Gunung Lanang, kebukten nalikane ana ing taun 1983 selendang sing dawane
se-kali Mendingin sanepane dalan tekan Gunung Wadon tekan Kali Serayu.
Asal usule anane gunung Tompomas kuwi saka gunung kang njeblug kanthi
didinamit banjur dadi dhuwit sing dhuwite bisa kena kanggo tuku emas sing
gedhene satompo.
ASAL MULANE KALI GORDA
Ana sawijining desa yaiku Badakarya. Ing desa
Badakarya ana sendang kang banyune mili bening banget kang diarani kali Gorda.
Jaman biyen ana ing Desa Badakarya ana prawan ayu, rambute dawa, kulite sawo
mateng. Prawan kuwi dadi kembang desa.
Bupati pertama Banjarnegara
kang asmane Arya Kolopaking, mlaku-mlaku menyang desa kuwi. Ora nyangka yen
arep kepethuk karo kembang desa. Arya Kolopaking duweni seneng marang prawan
kuwi. Sapa wonge kang ora kepencut karo prawan kuwi. Bupati mau ngomong karo
pengawale. Cekake crita pengawal dikongkon bupati supaya nemoni keluwargane
nggenahake tujuane Bupati sing arep ndadekake kembang desa kuwi dadi garwane Bupati.
Niyate pemimpin kabupaten Banjarnegara ora sia-sia. Bocah ayu kuwi nrima
dadi garwane. Nang sawijining nina bupati pamitan karo garwane arep menyang
kabupeten liyane yaiku tugas kunjungan. Wektu Bupati kondur menyang desane,
garwane tembe saka kali, nggawa kranjang, senenge ora karuan menangi Bupati
kondhur kanthi selamet. Bocah ayu mau banjur nyepaki Arya Kolopaking. Ana ing
rambute bocah ayu katon iwak kang katut, iwake gedhe. Arya Kolopaking curiga
garwane iku diwenehi iwak saka wong lanang liya kang dadi selingkuhane.
Arya Kolopaking ora trima yen garwane selingkuh
karo wong liya, pas ditinggal marang jaba kutha. Akhire garwane dipateni
nganggo kerise Bupati. Getih sing metu saka cah wadon kuwi akeh, warnane ora
pada karo getih sing abang nanging warnane putih memplak. Getih ora bisa
mandeg. Metu kumucur nganti malih dadi sendang sing banyune bening. Nganti
saiki sendang kuwi diarani kali Gorda, yaiku sendang kang asale saka getih
prawan kang suci.
Kali Gorda ana ing desa Badakarya, dusun Kali
Lutung. Diarani kali Lutung amarga biyen akeh lutung kang padha njaga sendang
kuwi panggonane ana ing lereng gunung Lawu.
Nganti saiki wong-wong duweni kepercayaan yen sapa
sing adus ing Kali Gorda bakalan gampang olih jodhone, awet nom lan akeh wong
kang padha tresna. Biasane aduse malem Jumat Kliwon. Crita Kali Gorda iki turun
tumurun nganti saiki esih ana sing padha percaya.
RATU KALINYAMAT
Habib Ahmad kang lair ing kota Hajren, Yaman taun 1255 H utawa taun 1836
M, iku sowan ing Indonesia yaiku ing kota Pekalongan. Dheweke nyawang kahanan
kota Pekalongan kang isih mbutuhake dukungan Syari’at Islam, akhire dheweke
netep manggon ing Pekalongan.
Habib Ahmad ing Pekalongan nindakake tugas dadi imam masjid Wakaf kang
ana ing Jalan Surabaya Pekalongan. Saka ketekunan lan kepemimpinan Habib Ahmad,
masjid iku dadi rame lan akeh jama’ahe, sahingga dheweke ngrenovasi masjid iku
kanthi nyukupi kebutuhan masyarakat Pekalongan. Istimewane Habib Ahmad yaiku
apal Al Quran 30 juz kanthi lancar lan apik.
Habib Ahmad iyo ndirikake Madrasah Salafiyah kang ana ing sebelahe
masjid Wakaf mau. Saking pesate majune Madrasah Salafiyah mau, akeh alumni kang
dadi ulama lan tokoh masyarakat. Madrasah Salafiyah iku saiki dadi perintis
sekolah-sekolah Islam kang berkembang apik ing Pekalongan.
Ing sawijining dina, Habib Ahmad ketemu wanita kang durung ngerti Ihwal
Habib. Wanita iku ora nganggo jilbab, Habib Ahmad langsung mbenthak marang
wanita iku “ Tutup sirahmu !“. Wanita iku nyawang Habib Ahmad karo bingung.
Wanita iku dipenthung nganggo tongkate nganthi tatu. Habib Ahmad mung kepengin
nindakake tugas agama lan tujuane supaya wanita iku nutup aurate. Nanging
wanita iku nglaporake tindakane Habib Ahmad marang polisi. Polisine langsung
ngongkon stafe supaya nekakake Habib Ahmad, nanging Habib Ahmad pra bisa teka.
Polisi iku heran lan njaluk dituduhake Habib Ahmad saka kadohan.
Sawijining
Habib Ahmad mlaku arep bali saka masjid Jami’ lan wis cedhak jarake saka
polisi, polisi iku ngadheg ngalangi ing tengah ndhalan lan saben Habib nyedhaki
polisi kuwi mundur memburi, akhire dilewati Habib Ahmad. Polisi iku langsung
bali neng kantore lan crita karo stafe yen sejatine dheweke arep nangkep Habib
nanging pas nyedhaki Habib, dheweke weruh singo loro ing sisih kanan kirine
Habib Ahmad. Saka iku kang gawe dheweke wedhi lan meh wae mlayu. Polisi iku
ngongkon wanita kuwi ngadu ing “Regent” kang kebeneran kenal karo Habib Ahmad
cedhak. Sawise ngerti apa kang kedadean, dheweke ngundhang dhokter kanggo
ngobati tatune wanita iku lan menehi sepuluh Golden saka sak’e dheweke lan
ditrima wanita iku kanthi atine bungah.
Tindakane Habib Ahmad sok-sok nganthi nganggo tangan. Sanajan koyo kuwi,
masyarakat ora tau ngadohi lan sewalike malah trisno lan kagum karo niat apike.
Tindakane Habib Ahmad dilakokake kanthi ikhlas tanpa pamrih karo nindakake
perintah Allah.
Masyarakat Pekalongan ngerti lan kenal Habib Ahmad iku wong kang Zahid (
ora seneng marang tindakan kemewahan duniawi ). Sering nolak hadiah kang ora
jelas sapa kang menehi hadiah iku.
Habib Ahmad mbuka pengajian umum ing masjid, sakliyane mimpin sholat
jama’ah lima wektu, nindakake wirid lan dzikir, sholat-sholat sunah kang utama
sholat sunah rowatib kang ngiringi sholat fardhu. Amalane dheweke yaiku maca
siji juz Al Quran ing njero sholat tahajud ing tengah wengi lan siji juz
dilakokake pas wektu sholat sunah dhuha, nindakake puasa sunah kang dianjurake
agama
Ketekunan Habib Ahmad ing nindakake ibadah, keikhlasan lan kasih sayange
karo wong akeh kang lemah sarta ketegasane ing nglakokake Amar Ma’ruf Nahi
Munkar kang gawe Habib dadi idola masyarakat Pekalongan lan nyebar ing tengah
wong akeh riwayat-riwayat kedadean luar biasa ( khowariqul Adah ) kang dikenal
“ Karamah “.
Nyritakake karamah-karamah kuwi ing njero catetan iku gawe riwayat urip
kang dirancang singkat iki. Riwayat iku dadi cerita rakyat kang akeh dituturake
lisan saka wong akeh. Sebabe ing catetan iku ora perlu dituturake maneh. Cukup
neng kene wae dituturake peristiwa-peristiwa luar biasa iku.
Habib
Ahmad dikenal “ Habib Keramat “ ing tengah masyarakat Pekalongan. Kang akhir
hayate Habib Ahmad ngalami patah tulang neng pangkal pupune, akibate saka tibo.
Bab iku nyebabake dheweke dadi ora bisa mlaku. Awit kuwi Habib Ahmad ora
nglakokake kegiatan ing njobo nanging ngalihake kegiatane ing omahe kaya sholat
jama’ah lan pengajian. Penderitaane kuwi nganthi wafate ing malem ahad, 24
Rajab 1347 H utawa taun 1928 ing umur 92 taun. Dheweke dimakamke ing Pekuburan
Sapuro Kotamadya Pekalongan. Nanging
peringatan Haul ( ulang taun ) wafate saben tanggal 14 Sya’ban kang ditekani
ewunan umat Islam, nganthi Habib-Habib liyane, para ulama lan pejabat
pemerintah. Nganthi akeh kang padha teka saka luar negeri kaya saka Singapura,
Malaysia, lan Timur Tengah. Amarga keagungane lan kesolihane, saben dina makame
Habib Ahmad dikunjungi para peziarah saka luar kota Pekalongan.
Jenazah
Habib Ahmad disholatake ing masjid Jami’ Pekalongan lan ditekani umat Islam
nganthi madeti kota Pekalongan. Meh kabeh penduduk kota Pekalongan uga luar
kota nguntabkake jenazahe Habib Ahmad ing panggonan terakhir. Durung tau ing
kota Pekalongan ana pengantar jenazah kaya wafate Habib Ahmad iki.
Bisa dikandhakake yen dina kuwi yaiku dina jumat kelabu kanggo umat
Islam Pekalongan khususe puluan ewu umat Islam tumplek-blek madeti masjid Jami’
Kauman Pekalongan, alun-alun, saka ndhalan masjid nganthi panggonan makam
Sapuro sesak umat Islam kang pengin nguntabkake jenazah kang Mulia iku kanthi
pasukan keamanan lalu lintas. Ing upacara pemakaman iku ditekani para ulama lan
Habib saka kota, kaya Jakarta, Semarang, Surabaya, lan Bogor.
Makame Habib Ahmad nganthi saiki isih ana wujude lan mesthi ora tau sepi
pengunjung. Sakliyane iku, ing njero tengah kampung Sapuro ana Mushola kang
dipercaya warga Sapuro yen mushola iku peninggalane Habib Ahmad. Ing mushola
iku rame dipercaya mitos, saben malem jumat kliwon kang akeh pengunjunge.
Mushola iku rame amarga pengunjung padha wudhu lan sholat ing mushola kono.
Sakliyane wudhu lan sholat uga padha adus ing tengah wengi amarga dipercaya
banyu ing mushola iku bisa njangkepi kekarepan wong kang padha mampir ing
mushola kono. Nanging manut panemuku kanggo jaman saiki wes ora relevan maning lan bisa marakake musrik.
Ira Wuri Sayekti ‘05
Nambah wawasane kawula pak ( Asal-usul Kali Gorda)
ReplyDeleteNami: Arkhama Arsyi Sulisna
Kelas XI Akuntansi 2
Absen 2
kulo dados ngertos cariyos asal usule gunung tompomas pak .
ReplyDeletenami : rizki nur fajri
kelas : XI AP 2
maturnuwun pak kula dados mangertos asal mulanipun dinten setu pahing lan nambah wawasan kulo.
ReplyDeleteECIANA NUR LARASATI
XII TKJ 1
10
ceritane apik, kula dados ngertos asal-usul anane gunung tompomas. lan nambah wawasan kanggo kula. kangge request. kisah asal-usule gunung lawe kalih bendungan mrican niku kepripun pak. maturnuwun. Yulian XII AK 3 (32)
ReplyDeletesawise maca crita Gunung Tampomas ,kula dados ngertos asal usule Gunung Tampomas iku. Maturnuwun kangge Pak Heri Joko sampun maringi pangertos crita-crita sing nyangkup asal usul.
ReplyDeleteNama : Shafura Dinar .M.
Kelas : XII. Busana Butik
No : 21
matur numun pak kula dados ngertos pripun critane gunung tampomas,,, dados menawi dolan teng gunung tampomas ngertos asal usulipun,,,
ReplyDeleteWINARTI
XII AK 3
28
matur nuwun pak,,, kula dados ngertos menawi dinten setu paing mboten angsal sami kesah . ngertose kulo ming kabar kabur .
ReplyDeleteNUR KHOLIFAH
XII AK3
15
kisahe apik pak, bisa nambah wawasan. nek saged ditambahi malih ceritane. maturnuwun. Nurkholifah S XII AK 3 (16)
ReplyDelete+critane apik pak.daine kula ngertos asal usule kali gorda
ReplyDeleteNama : rini setyowati
kelas : XII BB
No : 20
carita asal usul kali gorda lkalih gunung tampo masss, nambahi wawasane kulo....
ReplyDeletenama :didik rian
kls :XII BB
no : 05
ceritanipun sae, senajan kula dereng nate teng gunung tampomas nanging kula dados ngertos asal-usulipun gunung tampomas.
ReplyDeletenama:ikhlas putriyani
kelas:XI AP 2
matur suwun pak kulo dados ngertos asal-usulipun gnung tampo mas...lan saged kangge nambahi pengetahuan kulo
ReplyDeleteNUR HATIJAH
XI AP2
14
Maturnuwun pak kulo dados ngertos, di tambah artikel sing luwih katah malih pakk. :)
ReplyDeleteCitra Utari XII TKJ1
matur suwun pak kula dados ngertos asal asalipun
ReplyDeleteartikel menika sae dados nambah pengetahuan siswa smk
matur nuwun pak kulo dados ngertos cerita lan asal usule (gunung tampomas lan kali gorda) iku bisa nambah wawasane kulo
ReplyDeleteLiza Faoziah
XI AP 2
01-11500-5
Maturnuwun pak kula terkesan kaliyan artikele, ndadosaken kula mangertos ngenani asal-usulipun Gunung TampoMas, di tunggu malih nggih pak artikel sing liyane.
ReplyDeletesafngati fitriana XII AP1
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteMenurut kula artikel sing Dina Setu Pahing menika gugon tuhon, aliyas kepercayaane tiyang budha/tiyang jaman mbiyen.
DeletePUTRI WULAN S XII AP 1
maturnuwun pak, kula dados ngertos ASAL MULANE KALI GORDA, nanging panggonane kali gorda inkang banjarnegara daerah pundi pak?
ReplyDeleteMuhamad Azhar
XI Akuntansi 1
maturnuwun pak, saking artikel-artikel niki kula saged nambah pengerten, katah sanget cerkak ingkang dereng kula ngerteni. perlunipun ngertos cerkak wonten artikel saged mundut hikmah-hikmah ing dunyo.
ReplyDeleteaminatul XII TKJ 1
matur nuwun pak kula dados ngertos cerita ratu kalinyamat. request pak crita sing lwih apik malih . matur nuwun
ReplyDeleteRENITA PUJI ASTUTI
XII PM 2
21
ceritane manfaat sanget pak,teras di kembangkan inggih,,
ReplyDeleteyuni rianti
XII AK 2
maturnuwun pak. nopo crita gunung tompomas nyata? kulo seneng teng Banjarnegara lare sekolah taksih nglestariaken budaya utawa asal usul daerahe piyambak, dados tiyang sing dereng ngertos cerita meniko nopo malih dereng ngertos wonten Gunung Tompomas saged ngertosi cerita punika, lan uga saged dicritaaken datheng tiyang sanes....
ReplyDeleteLina Kurniawati
XII AP 2
11
maturnuwun pak. nopo crita gunung tompomas nyata? kulo seneng teng Banjarnegara lare sekolah taksih nglestariaken budaya utawa asal usul daerahe piyambak, dados tiyang sing dereng ngertos cerita meniko nopo malih dereng ngertos wonten Gunung Tompomas saged ngertosi cerita punika, lan uga saged dicritaaken datheng tiyang sanes....
ReplyDeleteLina Kurniawati
XII AP 2
11
matur suwun pak,
ReplyDeletesenajan kulo dereng nate teng gunung tampomas,wontene cerita niki kulo dados ngertos cerita lan asal usule gunung tampomas lan kali gorda.
Rosida El Rahma
XI Ap 2
18
Wow, critane apik pak,,
ReplyDeleteDavid Raka
XI RPL 1
Follow/join baliknya ditunggu ya pak ===> http://davidraka.blogspot.com/
ohh... kados niku ceritanipun utawa asal usule gunung tampomas, kulo si sampun pernah dolan teng mriku....nanging mboten ngertos asal usule gunung tampomas... seniki kulo dados ngertos asal.usule gunung tampomas.... maturnuwun pak..?
ReplyDeleteEka Fitria Ningsih
XI Adm.Perkantoran 2
Abs. 05
ohh jane kados niku critane gunung tampomas. kulo dados ngertos sal-usule. matur nuwun
ReplyDeletecritanipun utawi asal usule gunung tompomas sae, lan nambah wawasan lan pengetahuan kula..
ReplyDeleteMardiah
X11 Busana butik
No : 14
ceritane sae pak, kula dados kepengin tindak teng gunung tampomas, supados nambah wawasan.
ReplyDeleteHeri Nurohman
XI Akuntansi 1
No : 10
ooo jane kados niku asal-usule tampo mas, namung dalane bodol banget
ReplyDeleteNorma Laelasari XII PM 1 (16)
Crita ing ndwur dados nambaih pengetahuan sejarah kang wonten ing Banjarnegara. terutama sejarahe gunung tampo mas.
ReplyDeleteNAMA : DIAH AYU UTAMI
KELAS : XII BUSANA BUTIK
ABSEN : 04
cerita legendane apik, bisa damel lare jaman saiki ngertos legenda anane tempat sing durung dimengerti dening lare-lare.
ReplyDeleteKHIKMAH KHUSNUL KHOTIMAH
XII AP 2
ABSEN : 09
Kulo sampun maca ceritane Gunung Tompomas, nanging ingkang wonten cerita niku dereng wonten "kesimpulane" kawulo injih teksih bingung, wonten cerita niku gunung wadon njeblug amargi dijaili gunung lanang kalih nopo njih? "BOM" utawi "Nuklir" matur nembah nuwun Pak, cerita niku dados nambah wawasan lan wacana kulo.
ReplyDeleteCorry Nur Istho Rini
XII. AK 2
kulo dados ngertos asal-usule gunung tampomas(jane kaya kuwe to),nambah wawasan ugo pak. kali ciwek si teng pundi pak?.
ReplyDeleteSiti Apsoh
XI TKJ1
maturnuwun pak,critane sae sanget, ciyuss :D
ReplyDeleteVIVI NOVITA SARASWATI
XII TKJ 2
30
Pak kula nembe ngertos sejarah kali gorda menika.
ReplyDeleteNanging percaya kalih mitos-mitos kados niku kan musrik pak.Nggih menurute kula jodoh lan liya-liyane niku sampun diatur wonten gusti alloh.
VERA NUR HALIMAH
XI TKJ 1
Kulo dados ngertos sejarahipun kali gorda.
ReplyDeleteNanging percaya kaliyan mitos-mitos kados niku kan musrik pak.
Nggih menurute kula jodoh lan liya-liyane niku sampun diatur wonten gusti alloh.
VERA NUR HALIMAH
XI TKJ 1
ceritane apik, kulo dados tambah wawasan lan ilmu,
ReplyDeletematurnueun pak
NAMA: KHOMAYAH
kls : XII PM 1
ABSEN; 13
Ceritane apik bisa damel lare jaman saiki ngertos anane legenda tempat sing durung ngertos, lan kula dados ngertos asal-usule gunung tampomaslan bisa nambah wawasan kula pak
ReplyDeletematur nuwun sanget pak
NOVITA BUDI LESTARI
XII PEMASARAN 1
17
kulo sampun myos crita ingkang irah-irahanipun "asal mulane kali godra" critane sae lan nggadhah pesan ingkang sae.
ReplyDeletemarita tri astuti
XI AP 2
kulo saged nampi pesen ing crita inkang irah irahanipun "asal mulane kali godra" crita kasebut wonten pesen kathah ingkang sae
ReplyDeleteNia robaniah
XI AP 1