RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
No:
01
Mata Pelajaran
|
:
|
Bahasa Jawa
|
Satuan Pendidikan
|
:
|
SMKN 1 BAWANG
|
Kelas /Semester
|
:
|
XII/ 1
|
Pertemuan ke-
|
:
|
1
|
Alokasi Waktu
|
:
|
2 X 45 menit (2 jam pelajaran)
|
Tahun pelajaran
|
:
|
2012/2013
|
:
|
Mendengarkan sambutan yang disampaikan secara langsung.
|
|
A.
Standar Kompetensi
|
:
|
Mendengarkan
Mampu mendengarkan dan memahami wacana lisan sastra
maupun nonsastra dalam berbagai ragam
bahasa Jawa.
|
B.
Kompetensi Dasar
|
:
|
Mendengarkan sambutan dalam upacara adat pengantin Jawa
yang disampaikan secara langsung atau dalam bentuk rekaman.
|
C. Indikator Pencapaian Kompetensi
1.
Kognitif
a)
Siswa secara
komunikatif dapat menyebutkan
jenis-jenis sambutan dalam upacara adat pengantin Jawa.
2.
Afektif :
a)
Siswa dengan kerja keras dapat mengartikan secara
lisan kata-kata sulit yang ditemukan dalam sambutan upacara adat pengantin Jawa
yang didengarkan.
3.
Psikomotor :
a)
Siswa dengan rasa ingin tahu dapat menemukan
kata-kata sulit dalam sambutan upacara adat pengantin jawa yang didengarkan.
D. Tujuan Pembelajaran
1.
Kognitif
a)
Menyebutkan jenis-jenis
sambutan dalam upacara adat pengantin Jawa.
2.
Afektif :
a)
Mengartikan
secara lisan kata-kata sulit yang ditemukan dalam sambutan upacara adat
pengantin Jawa yang didengarkan.
3. Psikomotor :
a)
Menenemukan kata-kata sulit dalam sambutan upacara adat pengantin
jawa yang didengarkan.
E. Materi Pembelajaran
SAMBUTAN UPACARA ADAT PENGANTIN JAWA
Tembung
mantu bisa ditegesi duwe gawe ngomah-omahake anak, lumrahe anak wadon. Dimantu
tegese diomah-omahake utawa dipalakramakake. Diarani diomah-omahake amarga
mantu iku nyawijekake anak wadon lan pawongan lanang supaya manggon ing
sawijine omah. Diarani palakrama, dumadi saka tembung wong kram kang tegese
mlangkah. Dadi tembung palakrama mengku teges mlangkah tumuju menyang madyaning
bebrayan anyar supaya bisa awoh kabagyan, kamulyan, lan katurunan. Mula saka
iku, jaman biyen ing upacara majemuk utawa dhaup nganggo acara nglangkahi
pasangan sapi utawa kebo.
Upacara adat penganten Jawa jaman
biyen, wiwit saka ndhodhog kori nganti tekan ngundhuh mantu kabeh ditata.
Amarga kabeh sarwa ditata, mula saben acara ana acara sesorah. Sesorah kang
magepokan karo adat mantu iku cacahe akeh banget, yaiku:
1. Atur nalika ndhodhog kori (nembung), biasane ora
diwara-warakake
2. Atur pasrah paningset lan atur panampa pasrah banyu
siraman
3. Atur pasrah banyu siraman lan atur panampa pasrah banyu
siraman
4. Atur pasrah calon penganten lanang ing acara
midodareni lan atur panampane
5. Atur pamitan ing acara midodareni lan atur waluyane
6. Atur pasrah calon penganten lanang nalika arep ijab
lan atur panampane
7. Atur pasrah calon penganten lanang nalika arep
majemuk/temu lan atur panampane
8. Atur pasrah penganten sarimbit nalika ngundhuh mantu
(sepasaran) lan atur panampane
9. Atur pambagyaharja ing acara siraman, midodaren,
majemuk, utawa ing pahargyan, lsp
F.
Pendekatan
dan Metode Pembelajaran
1. Pendekatan
: Student Centris
2. Metode
Pembelajaran : Tanya jawab; Diskusi; dan Penugasan
G. Kegiatan Pembelajaran
No
|
Kegiatan
|
Waktu
|
1.
2.
|
Kegiatan Pendahuluan
Motivasi:
1.
Guru bertanya jawab dengan siswa tentang sambutan
2.
Guru bertanya jawab dengan siswa tentang manfaat
mendengarkansambutan
Kegiatan
Inti
2.1
Eksplorasi
· Untuk
menumbuhkan rasa ingin tahu, Peserta didik berkelompok dan menyimak sambutan.
· Guru menerangkan kepada peserta
didik tentang jenis-jenis sambutan
2.2
Elaborasi
2.3
Konfirmasi
· Guru
memberikan umpan balik positif atas hasil diskusi dan tanggapan peserta didik
mengenai sambutan
· Guru
melakukan pengamatan atas kinerja peserta didik
· Guru
memberikan penghargaan atas
keberhasilan
siswa mendengarkan sambutan dengan baik.
· Guru
memberi motivasi kepada peserta didik yang belum berpartisipasi aktif
Kegiatan Penutup
·
Guru memberi tugas untuk mendengarkan sesorah pada suatu acara yang
ada dilingkungan tempat peserta didik tinggal baik secara langsung secara mandiri.
|
10
70
10
|
H.
Sumber
Belajar
Ø Buku
”Kabeh Seneng Basa Jawa XII”
Ø Modul
Nguri-uri Basa Banyumasan Kelas XII/Gasal.
I.
Alat dan Bahan
Ø Laptop, LCD
Ø Teks sambutan upacara adat
penganten jawa.
J.
Penilaian
a. Tehnik
: Tes tertulis
b. Bentuk
: Uraian
LAMPIRAN-LAMPIRAN
K.
Materi
Ajar
Sambutan Upacara Adat Penganten Jawa
Tembung mantu bisa
ditegesi duwe gawe ngumah-umahna anak, lumrahe kanggo anak wadon. Dimantu tegese diumah-umahna
utawa dipalakramakaken. Diarani diumah-umahna
amarga mantu kuwe nyawijikna anak wadon lan pawongan lanang
supaya manggon nang sawijine umah. Tembung palakrama, nduweni teges mlangkah. Dadi angger dijabaraken tembung palakrama mengku teges mlangkah maring tengah-tengahe masyarakat anyar supaya bisa ngasilna kabagyan, kamulyan, lan katurunan.
Upacara adat penganten
Jawa jaman mbiyen, wiwit sekang ndhodhog kori nganti tekan
ngundhuh mantu kabeh ditata. Merga kabeh sarwa ditata, mulane
saben-saben acara ana acara sesorahe.
Sesorah
sing magepokan karo adat mantu kuwe
cacahe akeh banget, yakuwe:
-
Atur nalika ndhodhog kori (nembung), biasane ora nganggo wara-wara.
-
Atur pasrah paningset lan atur panampa pasrah paningset (pengikat:ind).
-
Atur pasrah calon penganten lanang nang acara midodareni lan atur panampane.
-
Atur pasrah calon penganten lanang nalika arep
ijab lan atur panampane.
-
Atur pasrah calon penganten lanang nalika adicara panggih lan atur panampane.
-
Atur pasrah penganten sarimbit nalika ngundhuh
mantu (sepasaran) lan atur panampane.
-
Atur pambagyaharja nang acara midodareni, panggih/temu, utawa nang pahargyan.
-
·
Adicara
lan Upacara
Tembung “acara” kuwe wis umum
dienggo nang endi papan. Ning sejatine tembung “acara” kuwe asline sekang Basa
Indonesia, mulane jarwane (terjemahane) tembung “acara” nang basa Jawa sing
lewih trep yakuwe “adicara”. Tuladhane nang ukara; adicara pèngetan dinten
kamardhikan, adicara pengetan dinten Kartini, adicara pengetan dinten pahlawan
lsp.
Tembung “upacara” nang Kawruh Basa
Jawa nduweni teges adicara – adicara sing sipate lewih mirunggan (khusus)
nang perkara-perkara sing ana gegayutane karo lelayu/kesripahan, uga pahargyan
dhaupe pengantèn.
Upacara adat Jawa biasane digelar kanthi
nganggo ubarampé adat lan tradisi Jawa. Tuladhane; upacara panggih temanten,
upacara tedhak sinten, upacara pambidhaling layon lsp
L. Kisi-Kisi
Soal Penilaian
No.
|
Kompetensi
Dasar
|
Indikator
|
No.Soal
|
Tingkat
Kesukaran
|
1.
|
mendengarkan sambutan dalam upacara adat pengantin Jawa
yang disampaikan secara langsung atau dalam bentuk rekaman.
|
a)
Siswa secara
komunikatif dapat menyebutkan
jenis-jenis sambutan dalam upacara adat pengantin Jawa.
b)
Siswa dengan rasa ingin tahu dapat menemukan
kata-kata sulit dalam sambutan upacara adat pengantin jawa yang didengarkan.
c)
Siswa dengan
kerja keras dapat mengartikan secara lisan kata-kata sulit yang ditemukan
dalam sambutan upacara adat pengantin Jawa yang didengarkan.
|
1
2
3
|
Sedang
Sedang
Sukar
|
M. Lembar
soal :
Wangsulana pitakon ngisor iki!
1.
Sesorah sing magepokan karo
adat mantu kuwe cacahe akeh banget, coba sebutna siji mbaka
siji!
2. Goleten tembung-tembung
kang angel sing ana sambutan upacara adat mau! (min 10)
3. Goletana
tegese tembung-tembung kang angel mau!
N.
Kunci Jawaban :
1.
Sesorah sing magepokan karo adat mantu kuwe
tuladhane :
- Atur nalika ndhodhog kori
(nembung), biasane ora nganggo
wara-wara.
- Atur pasrah paningset lan atur
panampa pasrah paningset
(pengikat:ind).
- Atur pasrah calon penganten
lanang nang acara midodareni lan atur
panampane.
- Atur pasrah calon penganten
lanang nalika arep ijab lan atur panampane.
- Atur pasrah calon penganten
lanang nalika adicara panggih lan atur panampane.
- Atur pasrah penganten sarimbit
nalika ngundhuh mantu (sepasaran) lan atur panampane.
- Atur pambagyaharja nang acara midodareni, panggih/temu, utawa nang pahargyan.
2. tembung-tembung kang angel sing ana sambutan upacara
adat mau yakuwe :
winasis, karaharjan, kinurmatan, magepokan,
tumanggap, nglirwakaken.
3. Tegese tembung-tembung ana nduwur yakuwe :
Winasis = ahli, karaharjan = cukup sandang pangan,
kinurmatan = ingkang dipun kurmati, magepokan = gegayutan (berhubungan)
M. Pedoman Penyekoran:
No
|
Uraian
|
Kriteria Ketepatan
|
||
Benar
|
Setengah
|
Salah
|
||
1
|
Jinise sesorah upacara adat
penganten
|
40
|
20
|
0
|
2
|
Goleti tembung-tembung sing
angel dngerteni
|
30
|
15
|
0
|
3
|
Ngartekaken tembung-tembung
sing angel dingerteni.
|
30
|
15
|
0
|
100
|
50
|
0
|
Banjarnegara, Agustus 2012
Mengetahui,
Kepala
Sekolah Guru Mata
Pelajaran
Drs. Azis Purwanto, MM Heri Joko Paryono, S.Pd
NIP 19641001 198903 1
010 NIP
19760202 2009031003
blognya terlalu newbie om, kalau mau belajar blog di sini om http://suryanewsonline.blogspot.com/ salam blogger om
ReplyDelete,,,,
ReplyDeleteTyas Kholofatun N.
XI AP 1